Sats på en mobilvenlig side

Har du ikke allerede satset på det responsive hjemmesidedesign, er det nu, du skal ind i kampen. Google har nemlig ændret sin søgealgoritme, der pr. april 2015 nu også vurderer, om din hjemmeside er mobilvenlig. Er det ikke tilfældet, kan det have indflydelse på din ranking i søgemaskinen.

Inden for hjemmesidedesign er det i nyere tid blevet ekstra vigtigt at satse på det responsive hjemmesidedesign. Denne type design sikrer nemlig, at du ikke kun kan se hjemmesidens fulde design fra en PC, men også fra smartphones og tablets, hvor skærmformatet unægteligt er noget mindre. Du undgår derfor at ”komme i clinch” med frusterede brugere, der er trætte af, at de ikke kan se alle funktioner. Det responsive hjemmesidedesign tager kort sagt højde for alle de forskellige kommunikationskanaler, hvorfor din side betragtes som værende mobilvenlig.

I 2015 valgte Google endvidere at ændre deres søgealgoritme, idet man har valgt at inddrage mobilvenlighed som en af forudsætningerne for ranking. De ikke-mobilvenlige hjemmesider risikerer derfor en dårligere ranking, hvilket igen kan gøre det svært for brugerne at finde denne type hjemmesider.

Du kan iøvrigt benytte Googles eget værktøj til at teste, om din side kan få tildelt prædikatet ”mobilvenlig”.